
Pontosan ötszáz éve annak, hogy a portugál Alfonso de Albuquerque elfoglalta az akkor már dúsgazdag Melakai Szultanátus kikötőjét. A város története 1400 körülre vezethető vissza, amikor egy jávai herceg megalapította itt fejedelemségét. A “Kelet Velencéje”-ként emlegetett kereskedelmi központban cseréltek árut indiaiak, kínaiak és arabok, hogy megkaphassák a legértékesebb kincseket: a szerecsendiót és a szegfűszeget. A közeli Indonézia keleti felén található aprócska Fűszer-szigetek csoportja volt ugyanis az egyetlen hely, ahol az örökzöld szerecsendiót termő fák nőttek. A középkor folyamán csak az arabokon keresztül tudta Velence megszerezni ezeket a luxustermékeket, szinte megfizethetetlen áron. A dörzsölt kofák persze mindent elkövettek azért, hogy ez sokáig így is maradjon. Rémmeséket terjesztettek Velencébe érkezve, miszerint az Indiai-óceán élve forralja fel a hajósokat és a tenger tele van vízi szörnyekkel, ezért jobb, ha senki sem próbálja meg felfedezni a világ másik felét. A fűszerek értéke így többszörösére nőtt: a középkori Európában fél kiló szerecsendióért hét kövér ökör járt, egy kiló szegfűszeg pedig hét gramm aranynak felelt meg!

Építészetileg a portugál időkből nem sok maradt meg, főként a holland vezetés hibájából. A portugálok csekély öröksége az ’A Famosa’ (A híres) négybástyás erődnek ma már csak a ’Porta de Santiago’ kapuja és néhány feltárt alapfala áll, de híre annál nagyobb, hiszen ez a legidősebb európai építészeti maradvány Ázsiában. Az erőd egy dombot vesz körbe, egyben a város legmagasabb pontját, amelynek tetejére egy fehér mészkőlépcső vezet föl.

Felmászva nem csak a megragadó körpanorámában gyönyörködhetünk, hanem álmodozó nosztalgiába merülve hűsölhetünk a hangulatos Szent Pál templom romjai között. A templom helyén a portugálok építettek egy kápolnát Nosa Senhora (Miasszonyunk) tiszteletére, amely azóta többszörös átalakításon esett keresztül. A holland foglalás után is imahelyként használták, majd amikor felépült új templomuk a város főterén, temetkezőkriptává alakították. Erről tanúskodnak a monumentális sírkőlapok a templom falának támasztva. A főtéren, amelyet csak “Holland tér”-nek hívnak, építették meg a németalföldi kereskedők a saját templomukat, elkötelezett keresztény hitüket jelképezve. A tér másik elnevezése “Vörös tér”, mivel az épületek mind vörösre vannak lefestve. Itt a trópusokon ez nagyon egyedi, ezért a legtöbb kínai esküvői fotózás ezen a téren zajlik, mert a kínai kultúrában a vörös szerencsét jelent.
Érdekes, hogy a Krisztusnak szentelt templom ma is protestáns templomként funkcionál. Színes világ ez, a kulturális, faji, vallási diverzitás valahogy mégis működik. Hiába államvallás a muszlim, és a kormány aktívan terjeszti is az iszlámot – jóval több kedvezményt ajánl fel az élet minden területén a muszlim lakosoknak és egyre építi a kapcsolatot a muszlim országokkal – a többi vallást is tolerálja az alkotmány. Malajzia vallási eloszlása szerint lakosságának hatvan százaléka iszlám vallású; tizenkilenc buddhista, kilenc keresztény és hat hindu, a maradék konfucianizmust, taoizmust és más hagyományos kínai vallást gyakorol. Ami még színesebbé teszi a képet, hogy ez a vallási eloszlás nem teljesen fedi az etnikai valóságot. A malájok teszik ki a felét, ezen felül van még huszonnégy százalék kínai és hét százalék indiai. Malájnak ugyanis csak az nevezhető, aki muszlim, és gyakorolja a hagyományos kultúrát (öltözködés, szokások, stb). A lakosság egytizede bumiputra státuszban van. Ők a Maláj-félsziget őslakos emberei, akik etnikailag lehetnek thaiok, khmerek, vagy borneóiak, nem gyakorolják az iszlámot, mert legtöbben a kereszténységre tértek át, de az egyik szülőjük muszlim. Vannak olyan muszlimok is, akik nem kapták meg sem a bumiputra, sem a maláj státuszt, de aktívan harcolnak érte, mert mindkettő több kedvezménnyel jár az adózást illetően. Ezen kívül ott van az "orang asli"-nak nevezett bennszülött lakosság, akik Malájzia őserdeiben élnek.
Eddig úgy tűnik, sikerült fenntartani ezt a multikulturális egyensúlyt. Hozzá kell tenni viszont, hogy az ország mint önálló állam 1957 óta létezik. A hatodik miniszterelnöknél és a tizenharmadik szultánnál tartanak. Most írják saját történelmüket. Gondoljunk vissza, a magyar államalapítás kezdetén mi is hasonló cipőben jártunk, első királyunk, István, Imre herceghez írt intelmeiben így szólt: "Mert az egy nyelvű és egy szokású királyság gyenge és esendő. Ennélfogva megparancsolom neked fiam, hogy a jövevényeket jóakaratúan gyámolítsd és becsben tartsad, hogy nálad szívesebben tartózkodjanak, mintsem másutt lakjanak.". Vajon meddig működik ez?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése